• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۳۰۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
فراخبر:

سهم قطعه‌سازان داخلی درقراردادهای جدیدصنعت خودرو آب شد!

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از تسنیم وزیر صنعت در تاریخ 11 اردیبهشت 95 اظهار داشتند: " قطعه سازان شرکت پژو باید با قطعه سازان داخلی ما همکاری و انتقال فناوری کنند .وما از40 درصد قطعه سازی داخلی شروع می کنیم تا در مدت 2 سال به 80 درصد برسیم.

پژوهش خبری صدا و سیما: زمستان سال 1394 آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو هر کدام در نشست های خبری جداگانه ای امضای قرارداد با پژو در آینده ای نزدیک را اعلام نمودند. سرانجام با سفر رئیس جمهور و هیئت همراه شامل وزیر صنعت و اقتصاد و... به فرانسه، قرارداد همکاری مشترک پژو با ایران خودرو به امضای طرفین رسد.

هر چند از همان ابتدا وزیر صنعت و مدیر عامل ایران خودرو اعلام نمودند که این قرارداد محرمانه است ولی برخی از جزئیات آن را طی چند مصاحبه مطرح نمودند. از مهم ترین بخش های قرارداد تعیین تکلیف میزان داخلی‌سازی خودروها طی سال های تولید آن در ایران بود. به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از تسنیم وزیر صنعت در تاریخ 11 اردیبهشت 95 اظهار داشتند: " قطعه سازان شرکت پژو باید با قطعه سازان داخلی ما همکاری و انتقال فناوری کنند .وما از40 درصد قطعه سازی داخلی شروع می کنیم تا در مدت 2 سال به 80 درصد برسیم.

علاوه بر این طبق بخشنامه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت دو سال گذشته در رابطه با نحوه همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خودروسازان خارجی صادر کرد، همکاری دو خودروساز باید با حداقل داخلی سازی 40 درصد شروع شود.

در تاریخ 27 شهریور قناتی مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، آغاز تولید خوروهای پژو با ساخت داخل 20% را اعلام کرده و عدول از 40 درصد داخلی سازی به 20 درصد را به گردن قطعه سازان انداخته و اعلام کرده است: "آنها آمادگی تولید قطعات را ندارند."

این در حالی است که نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان طی مصاحبه ای در فروردین 95 اظهار می کند: "اگر نقش قطعه‌سازان در این قراردادها نادیده گرفته شود، طبیعتا صنعت خودرو پیشرفتی نخواهد داشت. پیش‌شرط وزارت صنعت برای تامین 40درصد قطعات از تأمین‌کنندگان داخلی است که قرار است در بلند‌مدت به 80درصد ئاخلی سازی در قرارداد پژو برسیم و به اعتقاد من قطعا به این هدف خواهیم رسید". ‌ همچنین حمیدرضا صمدی، مدیرعامل شرکت اورند پلاستیک و عضو انجمن قطعه‌سازان ایران می‌گوید: "صنعت قطعه‌سازی ما در دوران تحریم‌ها، ارتقای سخت‌افزاری لازم را داشته است بنابراین اگر تولید محصولات جدید با 30درصد ساخت داخل انجام شود ما شاهد شروع تحول خواهیم بود اما اگر اجباری برای افزایش این سهم نباشد، نباید منتظر اتفاق ویژه‌ای باشیم.‌"‌

آقای قناتی در حالی ناتوانی قطعه سازان ایرانی را اعلام کرده اند که خودروهای جدید پژو بر روی پلتفرم 206 تولید خواهند شد، که بیش از 70% از قطعات آن از جمله قطعات موتور که جزو پیچیده ترین قطعات خودرو هستند، هم اکنون داخل کشور تولید می شود.

لازم به ذکر است در محاسبه میزان داخلی سازی خودروها، مونتاژ، رنگ و تایر خودروها مجموعا 14 درصد داخلی سازی را به خود اختصاص می دهد. با این حساب طبق اظهارات آقای قناتی اگر تولید با داخلی سازی 20 درصدی صورت گیرد تنها 6 درصد از قطعات خودرو های تولیدی پژو از قطعات ایرانی بهره خواهند برد. از همین رو تفاوت این مشارکت با وارد کردن خودروهای جدید پژو به صورت کامل (CBU) تنها 6 درصد خواهد بود.

هرچند مدیران شرکت مشترک ایران خودرو و پژو مدعی شده‌اند که عدد ساخت داخل را به تدریج افزایش خواهند داد ولی با توجه به سابقه‌ی سنگ‌اندازی‌های پژو در داخلی‌سازی قطعات که در دور قبلی همکاری با این خودروساز مشاهده شد، بیم آن می‌رود که قطعه‌سازان که حلقه اصلی ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی در صنعت خودرو هستند با چالش جدی مواجه شوند.

با توجه به آنکه یکی از برنامه های مهم وزارت صنعت برای تولید در ایران خودرو، تولید مشترک با پژو و جایگزینی خودروهای قدیمی همچون 405 می باشد و در شرایطی که قطعه سازان ایرانی از آمادگی کامل برای داخلی سازی 40 درصدی و بالاتر خبر می دهند، آیا این وزارتخانه قصد دارد در آینده بخش قابل توجهی از قطعه سازان ایرانی را از تولید خارج و بیکار نماید؟ مسئله جالب توجه دیگر این است که مدیرعامل سایپا در دفتر وزیر صنعت تفاهم نامه ای برای فروش به روزترین خط تولید سایپا در کاشان، و واگذاری آن به شرکت پژو-سیتروئن امضا کرده است. این موضوع، این سوال را باقی می گذارد که آیا با فروش کارخانه سایپاکاشان به پژو و در صورت اجرای روند حذف قطعه سازان، قرار است که برنامه تولید خودرو در کشور صرفا به یک برنامه نمایشی تبدیل شود و صرفا خودرو در کشور مونتاژ شده و سایر اجزای زنجیره تولید، از جمله قطعه سازی حذف گردد؟؟

پژوهش خبری صدا و سیما//

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایگاه ملی داده‌های شناختی راه‌اندازی می‌شود
آغاز توزیع شیر در مدارس ۴ استان
نماینده استهبان قهرمان مسابقات دو و میدانی خلیج فارس
نمایش روضه‌ی «تاوان ترس» در مهردشت
ترویج فرهنگ شهادت و آشنایی جوانان با دوران دفاع مقدس با سینما آدینه
کسب ۱۰ مدال رنگارنگ دختران کاراته‌کار خوشاب در مسابقات کشوری
اقامه نماز باران در اصفهان به امامت آیت‌الله مهدوی
برگزیدگان دومین پویش ملی ایثار تقدیر می‌شوند
تاکید بر لزوم سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح ۴۸۸ واحدی آرامش گرگان
واکنش دبیر ستاد امر به معروف استان در خصوص سد ماندگان و خرسان
آغاز مرحله دوم اردوی انتخابی و آمادگی تیم ملی رولبال بانوان با حضور پانزده بازیکن
برقراری شرایط جوی و دریایی پایدار در هرمزگان، ۲۴ آبان
احتمال رگبار و رعد و برق در برخی مناطق استان قزوین
افتخارآفرینی ورزشکار اسلام‌آباد غرب در رقابت‌های دوومیدانی آسیا
فعالیت ۱۲ واحد خدمات سفر در اسدآباد
کسب عناوین برتر ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قهرمانی کشور
درخشش دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات علوم و اختراعات اندونزی
افتتاح نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قزوین
درخشش ووشوکاران یزدی در مسابقات کشوری
فرصت استعفای مسئولین مشمول ماده ۴۱ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، در روستاها از امروز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
پویش آبادان را سبز میکنیم
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
برگزاری نشست آموزشی طراحان و ناظران گاز با هدف ارتقای دانش فنی
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۶ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)